Oudergesprekken.
Het voeren van gesprekken met ouderen is een onderdeel van het werk als docent of leerkracht. De aanleiding of onderwerpen van zo'n gesprek kunnen erg verschillend zijn. Vaak is de aanleiding van zo'n gesprek in de basis niet positief.
Een oudergesprek moet goed verlopen, het resultaat hebben dat je voor ogen hebt en de relatie met de ouder niet verstoren, liever nog verbeteren. Kortom, een behoorlijke opgave en uitdaging.
In de Tempo Training Oudergesprekken behandelen we de belangrijkste vaardigheden en gespreksvormen die bijdragen aan het voeren van een deskundig oudergesprek. Het stellen van vragen en het doorvragen op de antwoorden, het verwoorden van een duidelijke boodschap en het omgaan met reacties of zelfs weerstand van ouders. Daarnaast gaan we aan het werk met een aantal gespreksmodellen die nodig kunnen zijn in het oudergesprek. Bijvoorbeeld het geven van feedback en het brengen van een slecht nieuws boodschap.
Doordat we bij deze training gebruik maken van een intake formulier kunnen we de training precies vormgeven rond de persoonlijke wensen van de deelnemers. Tijdens de training is er voldoende ruimte om uw persoonlijke casuïstiek in te brengen.
Deze Tempo Training is bedoeld voor alle leerkrachten en docenten die soms worstelenmet of opzien tegen een lastig oudergesprek en dit toch op een deskundige manier en vanuit zelfvertrouwen willen voeren.
De training vraagt een tijdsinvestering van twee keer 3.5 uur. Vooraf aan de training vragen wij de deelnemers een intake formulier in te vullen.
Deze training is ontwikkeld in samenwerking met collega's uit het onderwijsveld. Voor deze training vragen we geen specifieke vooropleiding of aanvangsniveau. |